Translate

28 Mart 2014 Cuma

FİLİKADA SKEG MONTAJI

FİLİKADA SKEG İŞLEMLERİ


Bu gün nihayet skegin montajı bitti ve epoksi astar ile boyandı.

Skegin filika omurgasına 5 adet metrik 14 civata ve sika 92 İ yardımı ile ile tutturulan 10 mm lik st 52 levha önce flika yüzeyiyle uyum sağlayacak şekilde epoksi macun ile radiuslandı.
Ardından zımpara sonrasında epoksi elyaf ile kaplandı.
Epoksi elyaf katmanı 80 kum zımpara ile işlemden geçirildikten sonra epoksi astar  ilk kat  atıldı.

Daha sonra epoksi  yoklama macunu çekildi.

Yarın ya da yarından sonra yoklama macunu 100 zımpara ile işlemden geçirilecek ve ardından epoksi ara kat ile boyanarak epoksi son kata hazır hale gelecek.





EPOKSİ İLK KAT BİTTİ


SKEG  VE KARİNA


SKEG  TWİN KEEL VE KEEL COLİNG


SKEG


SKEG EPOKSİ YOKLAMA MACUNUNDAN SONRA

25 Mart 2014 Salı

FİLİKADA SKEG VE DÜMEN YATAĞI

SKEG TASARIMI VE MONTAJI


Flikama dümen palası için tasarladığım skeg nihayet bitti.
Önce kontraplaktan şablon hazırlanıp tasarımın olabilirliği denendi ardından imalata başladık.
Skeg 20 mm st52 çelik levhadan hazırlandı. Filikaya tutturma yanal yüzleri ise 10 mm st 52 çelik levha.
Skeg filika omurgasına 5 adet metrik 14 civata ile tutturuldu.

Süreç fotograf karelerinde


SKEG YANAL LEVHALARININ TASARIMI


SKEG TASARIMI



SKEG ÖN GÖRÜNÜM






PERVANE HATTI TESBİTİ


SKEG DESTEĞE ALINDI


SKEG MONTAJA HAZIR


SKEG İŞKENCELER İLE TUTTURULDU


SKEG İŞKENCE  KISKACINDA


SKEG DESTEK ÜSTÜNDE CİVATALARI TAKILDI


SKEG VE PERVANE  SARI ÇİZGİ DÜMEN PALASI HATTI


PALA YUVASININ KONTROLÜ


MONTAJIN 1. AŞAMASI BİTTİ


SKEG DESTEKLERİ SÖKÜLDÜ


SİKA 92 İ KURUMADA


EPOKSİ MACUN İLE RADİUS


KIÇ BODOSLAMADAN SKEG




SKEĞİN GÖRÜNÜMÜ


SKEG VE TWİN KEEL SALMALAR


OMURGADA Kİ KISIMDA ÇELİK LAMALARLA DONATILDI


EPOKSİ MACUN UYGULAMASI


DÜMEN PALASI  YUVASI VE PERVANE KORUYUCU ÇEMBER PLATFORMU


ŞAFT VE DÜMEN PALASI YUVASI


Skeg filika yüzeyine önce sika 92 İ izalasyon malzemesi ve metrik 14 civatalar yardımıyla tutturuldu.

Sika 92 İ nin 2 gün sonra iyice kurumasının ardından kenar temizliği yapılıp st 52 levhanın filika omurgası ile birleşim noktalarına epoksi macun ile radius verildi.

İki günlük araya rağmen havadaki nem oranının oldukça yüksek olması nedeniyle zımpara ve skeg üzerine uygulanacak epeoksi elyaf işlemi ertesi güne bırakıldı.

22 Mart 2014 Cumartesi

TWİN KEEL / BİLGE KEEL


FİLİKADA TWİN KEEL


TWİN KEEL SALMA





BİLGE KEEL SALMA


FLİKADA ALT YAPI  SKEG SALMA VE SOĞUTMA BORULARI


TWİN KEEL VE SOĞUTMA BORULARI


TWİN KEEL  ST 52 YEKPARE 4 İNÇ YUVARLAK


TWİN KEEL TORPİL BAŞLIĞI



TWİN KEEL TORPİL KIÇ


TWİN KEEL VE SOĞUTMA BORUSU

21 Mart 2014 Cuma

TEKNELERDE TATLI SULU SOĞUTMA SİSTEMİ / KEEL COOLING






FİLİKA MOTORUNDA SALMA SOĞUTMA SİSTEMİ  / KEEL COOLING

Deniz Motorlarında Soğutma Sistemi


Tekne motorları iki türlü soğutma sistemi içeririr.
1-Hava soğutmalı
2-Sulu  soğutma sistemi

Sulu soğutma sistemide kendi içinde üçe ayrılır
1-Doğrudan deniz suyu ile soğutma
2-Kondanse ısı değiştirme tanklı soğutma
3-Isınan motor tatlı suyunu borular içerisinde deniz altında dolaştırarak soğutma


Doğrudan Deniz Suyu ile Soğutma

Adından da anlaşılacağı gibi tuzlu deniz suyu su pompası marifetiyle
doğrudan denizden çekilip motor bloğunda su soğutma kanalları içinde dolaştırılarak  soğutma yapar.
Sistem oldukça basit gibi görünsede başta galvanik korozyon olmak üzere önemli sakıncaları mevcuttur.
Bu tip soğutmada impaller lastikli pompa kullanılır.


Kondanse Isı Değiştirme Tanklı Soğutma

Teknelerde en yaygın kullanılan soğutma sistemidir.
Marinize motor dendiğinde ilk akla gelen sistem bu tür soğutma yapar.
Pompa vasıtasıyla denizden çekilen tuzlu su, kondanse denen ısı eşanjörü içinden geçirilerek 
kondanse içindeki bakır borularda dolanan motor suyunu soğutur.
Bu sistemde motor soğutma suyu ile denizden gelen tuzlu su birbirine karışmaz. 
Kondanseden geçen tuzlu su ardından eksoz sistemine girer, eksozu da soğutarak su kapanı 
ve susturucudan geçerek eksoz gazlarıyla beraber eksoz deliğinden denize geri döner.

Doğrudan deniz sulu soğutma sistemine göre avantajları olmasına karşın sistem biraz daha karışıktır ve
önemli sorunlar barındırır.
Bu sorunların başında (Doğrudan deniz suyu ile soğutma sisteminde de görülür)
- Pompa keçelerinin arızası,
-Denizden su emme deliğinin muhtelif sebeblerle tıkanması
-Kondanse  diye adlandırılan ısı eşanjörünün içindeki bakır boruların galvanik korozyona uğraması
-Sığ sularda pervanenenin kaldırıdğı kum nedeni ile impallerin zamanından önce aşınması
-Su emiş sisteminde hava oluşması sonucu pompanın yeterli su basamaması gibi nedenleri sayabiliriz.


Salma  Borulu Soğutma  Keel Cooling

Bu tip soğutmada motora ait  su devir daim pompasından ayrı bir pompaya gerek yoktur.
Motor içinde ısınan su uygun boru sistemiyle deniz içinde dolandırılarak soğutma yapar.

Pompa keçe arızası
Pompa impaller arızası
Deniz suyu emiş deliğinin tıkanması
Sığ sularda pervanenenin kaldırdığı kum gibi sorunlar bu sistemde görünmez.

Sistem tekne karinesine bir kere kurulur ve yıllarca sorunsuz bir şekilde çalışır.
-Muhtelif firmaların 500-600 eurolardan başlayan impallerli pompasına ihtiyaç duyulmaz.
-Kondansenin bir kaç yılda bir değiştirilmesine gerek kalmaz.
-Neredeyse her yıl impaller lastiği değişmeye gerek kalmaz.
-Motor çalıştığında tedirginlikle eksozdan su atıyormu diye bakmaya gerek kalmaz.
-Motorun çalışmadığı durumlarda yelken seyrinde yatan tekne nedeniyle sifon oluşmaz.
-Olası hortuma bağlı olumsuz koşullarda tekne içine deniz suyu girmez. 
Hortumu değiştirmek ya da tamir edip motora tekrar tatlı su doldurmak yeterlidir.
-Bütün bunların dışında en önemli kazanç diğerleri kadar denizi, suları kirletmez.

Sulu  egzoz sistemlerinde  eksoz gazları su ile direk denize karışmakta iken bu sistemde
eksoz gazlarının önemli bir kısmı  farklı bir su kilidi sistemiyle kapan içinde kalır. 
Belirli periyodlarla bu kapan temizlendiğinde ağır metaller denize karışmamış olur.

Hem kurulumu basit,
Hem ucuz,
Hem arıza çıkarmaz,
Hem de çevreci bir sistemdir.


SALMA SOĞUTMA - MOTOR SUYU SOĞUTMA BORULARI








FİLİKA TASARIM PLANLARI


FİLİKA RÖLEVE PLANI

FLİKA TASARIM PLANI

FİLİKADA RÖLEVE PLANI



RÖLEVE PLANI ÖN HAZIRLIK 1

RÖLEVE PLANI ÖN HAZIRLIK 2

RÖLEVE PLANI ÖN HAZIRLIK 3

FİLİKADA / TEKNEDE İKİZ SALMA - TWİN KEEL - BİLGE KEEL VE SKEG

Yapmayı düşündüğüm yanal salma şekli.
30 mm lik çelik,  240 X 75 cm ebatlarında,
çelik levhanın altında 4 inç kurşun dolu boru olacak.
Her iki kenarda yaklaşık 600 ar kg' dan toplam 1200 kg olucak.
Bu ağırlığı her bir yönde 14 adet saplamayla ve saplamaları içeride 2600  X 200 x 10 mm ebatlarında ve tekne formunda  lama ile sağlamlaştırmayı düşünüyorum.
Orta hatta  iki adet lamanın uzantıları aynı zamanda direk çarmıh tellerinin bağlandığı kuşakları oluşturacak.

FLİKADA TWİN KEEL / BİLGE KEEL  SALMA HAZIRLIĞI


Filikamın dümen palası, 100 kg ağırlığında skege bağlı çalışacak. :Bu bana hem uzun yol yelken seyrinde daha  rahat dümen tutuşu sağlayacak hem de  pervanem sekeg sayesinde  dış etkilerden korunmuş olucak.
Böylelikle benim kılçığın toplamda 1300 kg  safra - salma - skeg  grubu oluşmuş olucak.






FİLİKADA SKEG HAZIRLIĞI


Tabi tekrar söylüyorum. Bunlar şimdilik benim yapmayı planladığım,
Olduğunda önemli avantaj sağlıyacağını düşündüğüm teknik detaylar.
Kesin sonuç denize indiğinde belli olucak.

Ama inanın denize indiğinde de tasarladığım sistem saat gibi çalışacak.
Öğünmek gibi olmasın ama biraz üç boyutlu düşünme yetim mevcut.
Teknik işlerde yapmayı düşündüğüm iş sanki yapılmış ve karşımda
duruyormuşçasına gözümün önünde canlanır birden.

Gözümün önümde canlanması müneccimlerle yakınlığımdan kaynaklanmaz elbet.
Defalarca çizip, maketini yapmak, gerekli statik hesapları irdeleme metoduyla kazanılmış bir yeti diyelim.


Para kazanma, yatırım işlerinden anlamam,
o yüzden babam senden ticaret erbabı olmaz git oku bari demişti gençliğimde.

FİLİKA MODİFİKASYONU


FİLİKADAN YELKENLİYE EVRİM


Yabancı ülkelerde yelkenli, motoryat,  istakoz teknesi biçimli
balıkçı tekneleri bizdekilere göre oldukça uygun fiyatlı, 

ancak bu seferde yurt dışı işlemleri bayrak sorunu gibi
bir dolu iş olduğundan büyük çoğunluk hevesini kursağına
tıkıp kuru kuru yutkunmak durumunda kalıyor.
 
Malum 5-6 metre aralığında ki yelkenli teknelerin fiyatları
bile birçok denizseverin alım gücünün üstünde.
Eeee bu durumda denizle sınırlı sorumlu ilişki için
günler yerine yıllar gelip geçecek.

Bu gün mütevaziliği biraz bırakarak birşeyler söylemek istiyorum.

Bu kılçıklar yani filikalar birçok denizseverin ulaşabileceği rakamlarda.
Yeterki aracı olmaksızın direk gemi söküm firmalarından alınsın.
Ayrıca bu nane mollalar en zorlu şartlarda bile
içindeki kazazedeleri karaya çıkarabilecek  şekilde dizayn ediliyorlar.

Tamam konfor açısından bakılınca gövde yapıları itibariyle
biraz çalkantılı bir seyir durumu var,
ancak hani bir deyim var ya 'Denizci Tekne' diye,
(Bu da ne demekse. Demek ki denizci tekne,
karacı tekne, nehirci tekne, göletçi teknelerde var.)

Neyse konuya dönersek işte bu kılçıklar affınıza sığınarak
denizci teknenin ağa babası.
Her türlü şartta  güvenli seyir yapabilecek şekilde testlerden geçtikten
sonra ablalarının gerdanına asılıp görev yapacakları zorlu günü bekliyorlar.





FİLİKA MODİFİKASYONU


Sonuç olarak kısıtlı imkanlarla denizle iç içe olmak
durumunda olan kişiler için mükemmel bir uğraş ve sonuçta da
mükemmel bir dost olucaklarını inanıyorum.




Şimdi bazı dostlar,
deniz fakiri sevmez sözünü hatırlatacaktır.

Bu lakırdıyı ilk  kim çıkardıysa, halt etmiş.
Deniz kendini beğenmiş, aptalları sevmez.
Haddini bilirsen, denizle uğraşmak yerine dost olmayı yeğlersen,
malzemeler markalı olmadan sağlam ve tekniğine uygun kullanılıyorsa
Bu kılçıklar deniz sevdalıları için biçilmiş birer kaftan.

Haaa elimden iş gelir plandan, epoksiden dik yapıştırdan anlarım,
zımpara işi bana keyf verir derseniz, belirli bir bütçeyle sıfır bir teknede yapabilirsiniz.
Ancak bu durumda sevdalandığımız kız,
kaba tabirle anasının karnında oluyor.

Mutlaka onun da keyfli tarafları vardır,
imkan ve zaman sorunu olmayan kişiler için belki daha cazip gelebilir.

Oysa bu kılçıklara sevdalandınızmı,
önce hafif yollu bir nişan,
şartlar elverdiği ölçüde biraz cilveleşme sonunda
5-6 ay içinde nikah kıyılabiliniyor.

Nihayetinde Katolik nikahı kıydırmıyorsunuz.
baktınız beklentilerinizi karşılamadı.
Beklentisi olan birine satarsınız.
Bütçeniz elverişli ise hediye bile edebilirsiniz.
Gerçek diyorum benim uskumru bittiğinde
sıradan ikinci el yerli araba rakamlarına ulaşacak.

Ancak tüm bu söylediklerimin tek bir ana kuralı var.
Elinizden biraz iş gelecek,
sanayide birkaç meslekten  ustalarla dostluğunuz olucak.
Ve de filikanızı koyabileceğiniz atıl bir depo ya da arsa falan olacak.

20 Mart 2014 Perşembe

FİLİKA MOTORUNA ŞANZIMAN UYARLANMASI

  ŞANZIMAN 


124 şanzımanı da şöyle idi;
Onuda mavi ile işaretli yerden kestim.


TEKNE MOTORUNA ŞANZIMAN UYARLANMASI





Ardından kestiğim debriyaj davlumbazınının 6+1 civatasını sökerek
tornada flanşın oturacağı yüzeyi düzledim, keçe ve baskı rondelasının yatak kenarlarına fatura işledim.



Fatura ve 7 adet civata yardımıyla 25 mm'lik çelik falanşı şanzımana tutturdum.
Ardından flanş takılmış şanzımanı yine fatura ve metrik 10 civatalar yardımıyla
motorun debriyaj davlumbazına yerleştirdim.

Motor debriyaj davlumbazının burnu gene uzamış bu sefer yavru bir filden
erginliğe hazır bir file dönüşmüştü.

*******************
 Sonuçta sistem aşağıdaki hale geldi
ok istikametinde birleştirme tamamlandığında,



motor, debriyaj balata davlumbazı ve pule ile toplamda
130 cm olan boy,
şanzıman motora takılmış durumda 142 cm ye ulaştı.




hassas ve güçlü bir birleştirme gerektiği durumlarda
birleştirilecek her iki parçaya torna ya da freze tezgahında
ayrı ayrı fatura tabir edilen işlem uygulanır.
Faturalardan biri çıkıntılı diğer taraftaki girintilidir.
Faturalar birbirine tatlı sıkı geçerler ve ardından civatalarla sabitlenirken
birleştirme ekseninde kayma, milde kasma olmaz.



****************
Aşağıdaki resimde görünen flanşların bir yüzü  erkek faturalıdır
karşılığına gelecek diğer flanşlar dişi faturalı olurlar.



Yüksek devirle dönen mil, şaft gibi sistemlerde güç aktarım esnasında
hassas bir şekilde birbiri içine giren dişli mil,
milin girdiği deliğede dişliye uygun yataklar yapılır.
Bu sisteme prizdirek sistemi denilir.
Resimde görüldüğü gibi dişli önündeki milin ucunda yiv setten oluşmuş tırnaklar bulunur.



**********
Pule: resimsiz en basit haliyle anlatalım
Motorlarınızdaki şarj generatörlerinizde kayışın geçtiği yuvarlak içi generatör miline kama yataklı bağlanmış V yataklı  bir parça.
Motorun gücüne göre V yataklar 2-3-4-5-6 tane olabilir.
Bazı pulelerde V yatak yerine erkekli - dişili çizgi yataklı da olabilir.

*****************
 Şanzımanda vites kolunun sağ altında
şaft çıkış kaplini görünüyor cm mertebesinde layndaki sorunlar
kendi içinde çözülüyor.



**********************
Süper Starlarda kullanılan baskıdisk grubu jeep baskı diski ve priz direk sistemi.
Motor üretildiği yıl itibari ile su pompaları için imal edilmiş,
üstelik her şartta ve ortamda tamiratı mümkün olan,
basit ve güvenli çalışma vaad eden bir sistemle donatılmış.

Örneğin, motor gömlekleri renault 12 lerdeki gibi seyyar gömlek.
Yani motor bitti,
at sepetin içine iki adet piston sekman grubu ve iki adet gömlek,
istersen dağın başında bile rektefiye gerektirmeden motor yap.

Yeni tip motorları 3 silindir 39 beygir ve oldukça hafifler.
Yeni nesil deniz motorları Yunus diye adlandırılmış,
Hurt başta olmak üzere değişik firmaların şanzımanıyla donatılmış.

*********************************
 Motorun şanzımanlı hali.
Biraz daha boya bakımı ilgi alaka istiyor.


Ancak biraz daha bekleyecek bizim pat pat.
Malum sırada motor yatağını hazırlama ve şaft çıkış deliği var.