Translate

20 Mart 2014 Perşembe

FİLİKA MOTORUNA ŞANZIMAN UYARLANMASI

  ŞANZIMAN 


124 şanzımanı da şöyle idi;
Onuda mavi ile işaretli yerden kestim.


TEKNE MOTORUNA ŞANZIMAN UYARLANMASI





Ardından kestiğim debriyaj davlumbazınının 6+1 civatasını sökerek
tornada flanşın oturacağı yüzeyi düzledim, keçe ve baskı rondelasının yatak kenarlarına fatura işledim.



Fatura ve 7 adet civata yardımıyla 25 mm'lik çelik falanşı şanzımana tutturdum.
Ardından flanş takılmış şanzımanı yine fatura ve metrik 10 civatalar yardımıyla
motorun debriyaj davlumbazına yerleştirdim.

Motor debriyaj davlumbazının burnu gene uzamış bu sefer yavru bir filden
erginliğe hazır bir file dönüşmüştü.

*******************
 Sonuçta sistem aşağıdaki hale geldi
ok istikametinde birleştirme tamamlandığında,



motor, debriyaj balata davlumbazı ve pule ile toplamda
130 cm olan boy,
şanzıman motora takılmış durumda 142 cm ye ulaştı.




hassas ve güçlü bir birleştirme gerektiği durumlarda
birleştirilecek her iki parçaya torna ya da freze tezgahında
ayrı ayrı fatura tabir edilen işlem uygulanır.
Faturalardan biri çıkıntılı diğer taraftaki girintilidir.
Faturalar birbirine tatlı sıkı geçerler ve ardından civatalarla sabitlenirken
birleştirme ekseninde kayma, milde kasma olmaz.



****************
Aşağıdaki resimde görünen flanşların bir yüzü  erkek faturalıdır
karşılığına gelecek diğer flanşlar dişi faturalı olurlar.



Yüksek devirle dönen mil, şaft gibi sistemlerde güç aktarım esnasında
hassas bir şekilde birbiri içine giren dişli mil,
milin girdiği deliğede dişliye uygun yataklar yapılır.
Bu sisteme prizdirek sistemi denilir.
Resimde görüldüğü gibi dişli önündeki milin ucunda yiv setten oluşmuş tırnaklar bulunur.



**********
Pule: resimsiz en basit haliyle anlatalım
Motorlarınızdaki şarj generatörlerinizde kayışın geçtiği yuvarlak içi generatör miline kama yataklı bağlanmış V yataklı  bir parça.
Motorun gücüne göre V yataklar 2-3-4-5-6 tane olabilir.
Bazı pulelerde V yatak yerine erkekli - dişili çizgi yataklı da olabilir.

*****************
 Şanzımanda vites kolunun sağ altında
şaft çıkış kaplini görünüyor cm mertebesinde layndaki sorunlar
kendi içinde çözülüyor.



**********************
Süper Starlarda kullanılan baskıdisk grubu jeep baskı diski ve priz direk sistemi.
Motor üretildiği yıl itibari ile su pompaları için imal edilmiş,
üstelik her şartta ve ortamda tamiratı mümkün olan,
basit ve güvenli çalışma vaad eden bir sistemle donatılmış.

Örneğin, motor gömlekleri renault 12 lerdeki gibi seyyar gömlek.
Yani motor bitti,
at sepetin içine iki adet piston sekman grubu ve iki adet gömlek,
istersen dağın başında bile rektefiye gerektirmeden motor yap.

Yeni tip motorları 3 silindir 39 beygir ve oldukça hafifler.
Yeni nesil deniz motorları Yunus diye adlandırılmış,
Hurt başta olmak üzere değişik firmaların şanzımanıyla donatılmış.

*********************************
 Motorun şanzımanlı hali.
Biraz daha boya bakımı ilgi alaka istiyor.


Ancak biraz daha bekleyecek bizim pat pat.
Malum sırada motor yatağını hazırlama ve şaft çıkış deliği var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder