Translate

21 Mart 2014 Cuma

TEKNELERDE TATLI SULU SOĞUTMA SİSTEMİ / KEEL COOLING






FİLİKA MOTORUNDA SALMA SOĞUTMA SİSTEMİ  / KEEL COOLING

Deniz Motorlarında Soğutma Sistemi


Tekne motorları iki türlü soğutma sistemi içeririr.
1-Hava soğutmalı
2-Sulu  soğutma sistemi

Sulu soğutma sistemide kendi içinde üçe ayrılır
1-Doğrudan deniz suyu ile soğutma
2-Kondanse ısı değiştirme tanklı soğutma
3-Isınan motor tatlı suyunu borular içerisinde deniz altında dolaştırarak soğutma


Doğrudan Deniz Suyu ile Soğutma

Adından da anlaşılacağı gibi tuzlu deniz suyu su pompası marifetiyle
doğrudan denizden çekilip motor bloğunda su soğutma kanalları içinde dolaştırılarak  soğutma yapar.
Sistem oldukça basit gibi görünsede başta galvanik korozyon olmak üzere önemli sakıncaları mevcuttur.
Bu tip soğutmada impaller lastikli pompa kullanılır.


Kondanse Isı Değiştirme Tanklı Soğutma

Teknelerde en yaygın kullanılan soğutma sistemidir.
Marinize motor dendiğinde ilk akla gelen sistem bu tür soğutma yapar.
Pompa vasıtasıyla denizden çekilen tuzlu su, kondanse denen ısı eşanjörü içinden geçirilerek 
kondanse içindeki bakır borularda dolanan motor suyunu soğutur.
Bu sistemde motor soğutma suyu ile denizden gelen tuzlu su birbirine karışmaz. 
Kondanseden geçen tuzlu su ardından eksoz sistemine girer, eksozu da soğutarak su kapanı 
ve susturucudan geçerek eksoz gazlarıyla beraber eksoz deliğinden denize geri döner.

Doğrudan deniz sulu soğutma sistemine göre avantajları olmasına karşın sistem biraz daha karışıktır ve
önemli sorunlar barındırır.
Bu sorunların başında (Doğrudan deniz suyu ile soğutma sisteminde de görülür)
- Pompa keçelerinin arızası,
-Denizden su emme deliğinin muhtelif sebeblerle tıkanması
-Kondanse  diye adlandırılan ısı eşanjörünün içindeki bakır boruların galvanik korozyona uğraması
-Sığ sularda pervanenenin kaldırıdğı kum nedeni ile impallerin zamanından önce aşınması
-Su emiş sisteminde hava oluşması sonucu pompanın yeterli su basamaması gibi nedenleri sayabiliriz.


Salma  Borulu Soğutma  Keel Cooling

Bu tip soğutmada motora ait  su devir daim pompasından ayrı bir pompaya gerek yoktur.
Motor içinde ısınan su uygun boru sistemiyle deniz içinde dolandırılarak soğutma yapar.

Pompa keçe arızası
Pompa impaller arızası
Deniz suyu emiş deliğinin tıkanması
Sığ sularda pervanenenin kaldırdığı kum gibi sorunlar bu sistemde görünmez.

Sistem tekne karinesine bir kere kurulur ve yıllarca sorunsuz bir şekilde çalışır.
-Muhtelif firmaların 500-600 eurolardan başlayan impallerli pompasına ihtiyaç duyulmaz.
-Kondansenin bir kaç yılda bir değiştirilmesine gerek kalmaz.
-Neredeyse her yıl impaller lastiği değişmeye gerek kalmaz.
-Motor çalıştığında tedirginlikle eksozdan su atıyormu diye bakmaya gerek kalmaz.
-Motorun çalışmadığı durumlarda yelken seyrinde yatan tekne nedeniyle sifon oluşmaz.
-Olası hortuma bağlı olumsuz koşullarda tekne içine deniz suyu girmez. 
Hortumu değiştirmek ya da tamir edip motora tekrar tatlı su doldurmak yeterlidir.
-Bütün bunların dışında en önemli kazanç diğerleri kadar denizi, suları kirletmez.

Sulu  egzoz sistemlerinde  eksoz gazları su ile direk denize karışmakta iken bu sistemde
eksoz gazlarının önemli bir kısmı  farklı bir su kilidi sistemiyle kapan içinde kalır. 
Belirli periyodlarla bu kapan temizlendiğinde ağır metaller denize karışmamış olur.

Hem kurulumu basit,
Hem ucuz,
Hem arıza çıkarmaz,
Hem de çevreci bir sistemdir.


SALMA SOĞUTMA - MOTOR SUYU SOĞUTMA BORULARI








1 yorum:

  1. Kele colling sisteminde suyu devirdaim ettiren nedir acaba

    YanıtlaSil